Onze stedentrip naar Stanley - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Gabi Baartman - WaarBenJij.nu Onze stedentrip naar Stanley - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Gabi Baartman - WaarBenJij.nu

Onze stedentrip naar Stanley

Door: henkengabi

Blijf op de hoogte en volg Gabi

13 Januari 2012 | Falkland Eilanden, Port Stanley

Dag 8

Vrijdag 13 januari 2012

Vandaag staat er nog een bezoekje aan de Falkland Eilanden op de planning. Deze keer geen pinguïns en albatrossen, maar de hoofdstad Stanley. De Falkland zijn nog echt Brits grondgebied en dat merk je overal aan op het eiland. Ook de geschiedenis van de Falkland oorlog in 1982 is nog merkbaar.

Stanley heeft de kleinste hoofdstad ter wereld en ondanks dat het zo klein is, is er een kathedraal, een gouvernementsgebouw, leuke gekleurde huisjes en een museum. Ze hebben zelfs een eigen munteenheid. De Falkland Pond. Handig wanneer je iets koopt en in dollars betaalt, dan krijg je deze munten terug. En hoewel het er prachtig is, is de kans klein dat we hier nog eens belanden.

We hebben trouwens geluk, het is best wel winderig en onze zodiacs komen met moeite aan land, e maar er ligt ook een groot cruiseschip in de haven, en er gaat 1 bootje naar Stanley, maar de rest van de bootjes mag niet varen. Het is te gevaarlijk. Dat kan bij ons trouwens ook nog wel eens gebeuren.
Door het slechte weer is het dan niet mogelijk om een “landing” te maken. Er wordt dan wel geprobeerd om in een andere baai aan land te gaan, maar het kan zomaar gebeuren dat we iets niet kunnen gaan doen omdat het te gevaarlijk is. En ik moet zeggen…om hier in het water terecht te komen is niet echt een aantrekkelijk idee.

Na het “stadstripje” komen we weer aan boord. Klaar voor de lange tocht van 2,5 dag naar South Georgia.

• 15 Januari 2012 - 20:19

Pa En Ma , Maassluis:

nou zeg daar waren jullie dan.. op Brits grondgebied ..helaas ook met slecht weer .( en met dollars,grapje))

die landingen hadden ze ook gezegd he..maar je hoopt en denkt : het valt vast wel mee.!! maar dan toch zo slecht !!jammer hoor.. onstuimig weertje zal het daar altijd wel zijn toch ? knuff voor jullie van ons...